Laadpaal thuis
Elektrisch rijden is tegenwoordig niet meer weg te denken. Dat elektrische auto’s de aankomende jaren alleen nog maar populairder zullen worden, is erg waarschijnlijk. Zo zijn er veel voordelen van elektrisch rijden. Denk bijvoorbeeld aan lagere energiekosten en het feit dat je geen wegenbelasting hoeft te betalen. Daarnaast zijn elektrische auto’s beter voor het milieu, ze zijn duurzaam en vergen weinig onderhoud. Als je elektrisch wilt rijden, zul je je auto regelmatig moeten opladen via een laadpaal bij een publiek oplaadpunt. Maar je kan natuurlijk ook gewoon een laadpaal thuis aan je voordeur of garagepoort laten plaatsen. In dit artikel lees je alles over thuisladen: hoe werkt een thuislader voor een elektrische auto, wat zijn de kosten voor een laadpaal thuis en hoe duurzaam is zo een auto oplader nu precies?
Hoe werkt een laadpaal?
Een elektrische auto thuis opladen klinkt natuurlijk ideaal. In de eerste plaats omdat je niet op zoekt hoeft te gaan naar een openbaar oplaadpunt. Het installeren van een thuislader is bovendien in een halve dag gebeurd. Dit klusje wordt met gemak geklaard door een elektricien. Maar hoe werkt een auto oplader eigenlijk?
Een elektrische auto beschikt over een accu die je regelmatig op moet laden. Een thuislader voor de elektrische auto fungeert als een stopcontact waarmee je je auto van stroom voorziet. En om het nog wat technischer te maken: tijdens het opladen wordt de wisselstroom uit de laadpaal door de accu in de elektrische auto omgezet in gelijkstroom. Zie je groene lampjes branden op de laadpaal? Dan kun je gelijk beginnen met opladen. Zijn er rode lichtjes te zien? Dan is er sprake van een storing. Als je je elektrische auto in de laadpaal hebt geplugd, verschijnen er blauw lampjes om aan te geven dat de thuislader zijn werk doet. Eventueel kun je de laadpaal vergrendelen met een pasje. Welk type oplaadpaal van de auto bij jou past, is onder meer afhankelijk van het type auto en het bijbehorende laadvermogen.
Wat kost elektrisch laden?
Wat kost een laadpaal thuis precies? De kosten voor elektrisch laden worden bepaald door jouw energiebedrijf. Een oplaadpunt thuis installeren is voordelig omdat je de prijs voor de hoeveel kilowattuur direct overmaakt aan de energieleverancier. Als je in het bezit bent van zonnepanelen is energie zelfs gratis. Doorgaans hangt de totale prijs af van de hoeveelheid kilowatturen die je gebruikt, de accu en de laadsnelheid van jouw elektrische auto.
Over het algemeen bedraagt de prijs per ‘getankte’ kilowattuur (kWh) zo een € 0,23.
Als we deze exacte prijs aanhouden, kost elektrisch rijden vervolgens ongeveer € 0,04 per gereden kilometer. Ter vergelijking: een auto op benzine kost gemiddeld € 1,00 per gereden kilometer. Let op! Met een snellader ben je minder tijd kwijt om de batterij van jouw elektrische auto volledig op te laden; de kosten van een een snelle laadpaal thuis lopen hier echter wel flink hoog op. Houd hier dus rekening mee.
Hoe kies je een laadpaal voor thuis?
Een elektrische auto thuis opladen kun je gemakkelijk via een laadpaal, laadstation of wallbox doen.
👉 De kosten voor de installatie van een laadpaal thuis liggen tussen de € 500 en € 1500.
Een laadstation is een losse oplaadunit. Zoals de naam al een beetje doet vermoeden, is een wallbox een laadpaal die aan de buitenmuur van jouw woning is bevestigd. Een gewone laadpaal staat op een paal ingegraven in de grond. Vanzelfsprekend neemt een wallbox minder ruimte in dan een laadpaal. Er hoeft tevens niet gegraven te worden. Wil je dus geen ruimte inleveren op jouw tuin of oprit? Dan is een wallbox de beste optie. De werking van alle drie de oplaadinstallaties zijn verder geheel hetzelfde.
Wel moet je rekening houden met de afstand tot de meterkast. Ook dat kan de prijs beïnvloeden.
Wil je weten wat een laadpaal jou precies zal kosten? Vergelijk gratis offertes om zo de beste prijs te vinden.
Het laadvermogen van je laadpaal
Zoals eerder in dit artikel al werd aangestipt, hangt het kiezen van de juiste laadpaal af van het maximale laadvermogen van jouw elektrische auto. Ook het type auto dat je bezit speelt een rol. Als je een elektrische auto hebt gekocht, zul je zien dat er standaard een Schuko stekker is meegeleverd. Deze stekker kun je in een stopcontact van 220V pluggen. Let op: opladen met een Schuko stekker via een normaal stopcontact duurt rond de 8 uur. Dit is een prima oplossing als je je elektrische auto niet vaak gebruikt.
Maak je wel veel gebruik van je auto? Dan kun je jouw elektrische auto best opladen via de meterkast. Wanneer je een laadpaal wil aansluiten in de meterkast is het van belang om vast te stellen of jouw meterkast over een 1-fase of 3-fasen aansluiting beschikt.
De meeste meterkasten hebben een 1-fase aansluiting van 230V. Deze enkele aansluiting verbindt de meterkast op het elektriciteitsnet. Een 1-fase aansluiting is geschikt voor een (kleine) elektrische auto met een maximaal laadvermogen van ongeveer 3,6 kW.
Heeft jouw meterkast een 3-fasen aansluiting? Dan is jouw meterkast door middel van drie fasedraden van elk 230V op het elektriciteitsnet aangesloten. Hierdoor ontstaat krachtstroom. Kortom, met een 3-fasen aansluiting is jouw meterkast in staat om meer vermogen aan de elektrische laadpaal te leveren. Dit zorgt er op zijn beurt weer voor dat jouw auto op een efficiënte manier oplaadt. Een 3-fasen aansluiting is dan ook geschikt voor (grote) elektrische auto’s met een maximaal laadvermogen van tussen de 11 en 22 kW.
Welke auto’s zijn geschikt en welke zijn ongeschikt om via een 3-fasen aansluiting te worden opgeladen?
Laadvermogen auto geschikt voor 3-fasen laden:
Tesla’s
Renault ZOE
Laadvermogen auto ongeschikt voor 3-fasen laden:
Nissan LEAF
Jaguar I-PACE
Kia e-Niro
Je kunt gemakkelijk achterhalen of jouw meterkast een 1-fase of 3-fasen aansluiting heeft. Bij een 1-fase aansluiting staat op de factuur van jouw energiebedrijf 1x25A of 1x30A. Bij een 3-fasen aansluiting staat hier 3x25A. Ook op de elektriciteitsmeter staat dit vaak aangegeven. Woon je in een nieuwbouwwoning? Dan is de kans groter dat er een 3-fasen aansluiting in jouw meterkast zit. Wil je graag een 3-fasen aansluiting laten aanleggen? Neem hiervoor contact op met jouw netbeheerder. Deze zal hier een paar honderd euro voor rekenen, maar je krijgt er veel voor terug!
⇒ Vraag vrijblijvend offertes aan !
Is een laadpaal thuis iets voor mij?
Een oplaadpunt thuis installeren is niet alleen handig, het zorgt er ook voor dat je je tijd beter kunt indelen. Anders dan bij een auto op benzine, kun je een elektrische auto namelijk niet even snel opladen en weer doorrijden. Je dient bij een elektrische auto rekening te houden met de oplaadtijd. Een Plug-in hybride auto heeft gemiddeld 1 tot 4 uur nodig om op te laden. Auto’s die volledig elektrisch zijn doen er maar liefst 4 tot 8 uur over om de batterij helemaal op te laden. Daarnaast hangt de oplaadtijd af van het type aansluiting in jouw meterkast. Een laadpaal aansluiten in de meterkast verkort de oplaadtijd ten opzichte van opladen via een gewoon stopcontact. Een elektrische auto thuis opladen betekent dat je over een vast oplaadpunt beschikt. Je auto kun je dus opladen wanneer het jou uitkomt, bijvoorbeeld ’s nachts als je ligt te slapen.
Wanneer is een laadpaal thuis een goed idee?
Thuisladen is echter niet in alle gevallen mogelijk. In de volgende situaties kun je wél zonder problemen een elektrische laadpaal voor thuis aanschaffen:
Huurwoning met eigen parkeergelegenheid. Indien je in het bezit bent van een huurwoning met een eigen parkeergelegenheid kun je met je verhuurder afspreken een laadpaal voor de elektrische auto thuis neer te zetten.
Koopwoning met eigen parkeergelegenheid. Heb je een koopwoning met een parkeergelegenheid op eigen terrein? Dan is het doorgaans geen probleem om een elektrische laadpaal thuis aan te schaffen.
Koopwoning via de Vereniging van Eigenaren. Woon je in een koopappartement? Dan dien je voor de aanschaf van een laadpunt thuis een overeenkomst te treffen met de Vereniging van Eigenaren.
Wanneer is een laadpaal thuis niet mogelijk?
Beschik je niet over een eigen parkeergelegenheid? Dan is er nog dit handige alternatief om een laadpaal voor de elektrische auto te realiseren:
Huur- of koopwoning zonder eigen parkeergelegenheid. Als je een huur- of koopwoning hebt zonder eigen parkeergelegenheid kun je een publiekelijke laadpaal in de buurt aanvragen via jouw gemeente. Dan kan je ook de kosten van het laden delen met je buren als ook zij een elektrische auto hebben. Je kan met een slimme laadpaal gemakkelijk bijhouden hoeveel ieder gezin verbruikt en zo de kosten eerlijk en transparant bijhouden.
Is thuisladen duurzaam?
Het aanschaffen van een oplaadpaal voor de auto is een duurzame investering. Voor opladen bij een publiek oplaadpunt betaal je, naast een elektriciteitstarief, een starttarief. Bij een elektrische auto opladen thuis is dit niet het geval; dat maakt het goedkoper. Heeft jouw huis daarnaast zonnepanelen? Die opbrengst kun je gebruiken om jouw elektrische auto mee op te laden. Tot slot kun je bij jouw gemeente navragen of je subsidie of een financieel voordeel kunt ontvangen door het plaatsen van een elektrische laadpaal aan huis.