Soorten laadpalen: welk type laadpaal kies je voor thuis?
Als je in een elektrische auto rijdt, dan moet deze auto natuurlijk opgeladen worden. Dit kan bij een openbare laadpaal of de laadpaal op het werk, maar het is natuurlijk veel handiger om zelf een laadpaal thuis te hebben. Maar welk type laadpaal voor thuis kun je het beste kiezen? Er zijn verschillende soorten laadpalen en niet iedere laadpaal past misschien bij de elektrische auto waar je in rijdt. Het kan ook zo zijn dat de voorkeur naar een bepaald type laadpaal uitgaat, maar dat je hier geen plek voor hebt. Wij helpen je op weg om een juiste keuze te kunnen maken.
Table of Contents
Welke laadpalen zijn er?
Publieke laadpalen kunnen door iedereen gebruikt worden. De gemeente bepaalt waar deze palen geplaatst worden. De kosten per publieke kunnen onderling verschillen. Snelle oplaadpalen zijn vaak een stuk duurder. Een semipublieke laadpaal bevindt zich op privéterrein. Het gaat hier meestal om een laadpaal van een bedrijf waar klanten of gasten gebruik van kunnen maken. Bij een privé laadpaal voor thuis voor eigen gebruik heb jij het alleenrecht om je auto op te laden, maar je betaalt ook zelf de kosten. Je hebt bij een privé laadpaal de keuze of je kiest voor een laadpunt op een paal of tegen de muur. Hij moet in ieder geval zo dicht mogelijk in de buurt van het stopcontact op je elektrische auto komen.
Op deze bovengenoemde locaties kun je verschillende typen laadpalen tegenkomen, namelijk de laadpaal type 1 of de laadpaal type 2. Het type laadpaal heeft betrekking op de laadkabel die geïntegreerd is in het laadstation en die aansluit op jouw eigen laadkabel. Het hangt dus van de laadkabel af die in de laadpaal moet. Deze laadkabel moet compatibel zijn met jouw elektrische auto en die kabel bepaalt welk type laadpaal je moet hebben.
Naast het kiezen van een type laadpaal kun je ook nog kiezen uit het aantal ampère, namelijk 16 of 32 ampère. Dit staat voor de stroomsterkte die door de laadkabel loopt. Niet iedere lader is geschikt voor 32 ampère, maar met 32 ampère wordt de elektrische auto wel sneller geladen.
Een ander optie is de 1- of 3-fase laadpaal. Een 3-fase laadpaal thuis kan betekenen dat er een aanpassing in de meterkast nodig is voor de elektrische auto thuis opladen in de 3-fase en soms ook andere afspraken met de netbeheerder. Een 3-fasen laadpaal gebruikt namelijk krachtstroom.
Laadpaal type 1
Met het type 1 laadpaal kunnen alle elektrische auto’s geladen worden met een type 1 stekker aan de laadzijde. Laadpaal type 1 heeft een Yazaki stekker. Deze stekker herken je aan de 5 contactpunten in plaats van de 7 contactpunten die de laadpaal type 2 heeft. De Yazaki stekker is vooral geschikt voor Japanse auto’s. De stekker is bedoeld voor een 110V-stroomnetwerk en werkt niet met krachtstroom zoals wij in Europa gewend zijn. Er zijn wel Europese auto’s die ook op de laadpaal type 1 aangesloten kunnen worden, zoals de Toyota Prius, Opel Ampera, Nissan Leaf, Chevrolet Volt of de Mitsubishi Outsider. Als je een van deze merken hebt, zou je deze laadpaal ook thuis kunnen gebruiken. Het type 1 laadpaal kent geen 2- of 3 fase aansluiting, waardoor het laden langer duurt.
Laadpaal type 2
De laadpaal type 2 heeft een Mennekes-stekker. Deze laadpaal is geschikt voor krachtstroom. De laadpaal type 2 is door de Europese Commissie aangewezen als standaard oplaadmethode voor de elektrische auto. Deze stekker met 7 contactpunten heeft als voordeel dat je de elektrische auto kunt opladen met stroom uit het stopcontact, net zoals thuis. Dit type laadpaal kom je ook bijna altijd tegen bij een openbaar laadpunt, maar als thuislader type 2 nemen is ook mogelijk. Hij laadt daarbij een stuk sneller op dan een type 1 laadpaal. Deze laadpaal type 2 kan door veel automerken gebruikt worden, onder andere door de BMWi3, Tesla Model S, Renault Zoë en de Volvo V60. De laadpaal type 2 is er met een 1- of 3 fase aansluiting. Een thuislader type 2 is een prima optie voor de elektrische auto thuis opladen. De laadpaal type 2 heeft de mogelijkheid voor max 1-fase(32A) en max 3-fasen(32A).
3-fase laadpaal
Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van krachtstroom, van alle drie de beschikbare fases van het elektriciteitsnet. Dat betekent dat je de elektrische auto dus snel kunt opladen. Als je een elektrische auto met een type 2 laadkabel hebt, dan kan het dus soms aantrekkelijk zijn om te kiezen voor een elektrische auto opladen thuis met een 3 fase laadkabel aan de laadpaal.
Een 3 fase laadpaal thuis geeft niet altijd dit voordeel. Er moet om de elektrische auto opladen thuis mogelijk te maken met een 3 fase laadpaal thuis in zo’n geval wel een 3-fase aansluiting in de meterkast beschikbaar zijn. Als je 3-fasig thuis wilt laden, moet zowel de installatie als het laadpunt, maar ook de laadkabel en je elektrische auto hier geschikt voor zijn.
Soorten laadkabels
De laadkabels type 1, 2 en 3 hebben een aantal verschillen waardoor het belangrijk is om de juiste laadkabel te kiezen. Doordat de laadpaal én de auto verschillende ingangen heeft, zijn er ook verschillende typen laadkabels beschikbaar. Het belangrijkste is natuurlijk dat de laadkabel op de elektrische auto aangesloten kan worden.
Laadkabel type 1
De laadkabel type 1 is niet de meest gebruikte laadkabel. Vaak is hij ook niet zomaar in een openbare laadpaal te steken. Hiervoor heb je dan meestal een opzetstuk nodig. Dit opzetstuk maakt eigenlijk van je type 1 aansluiting een aansluiting van een type 2 laadkabel. Door dit opzetstuk kun je hem dan wel in de laadpaal gebruiken.
Laadkabel type 2
Een type 2 laadkabel is de laadkabel die je eigenlijk het meest tegenkomt. Als deze laadkabel dus ook compatibel is met je elektrische auto, kun je bijna overal gebruik maken van laadstations en openbare laadpalen. Je hoeft in zo’n geval dan meestal geen opzetstuk aan te schaffen.
Laadkabel type 3
Een laadkabel type 3 kom je in Nederland bijna helemaal niet tegen. Het is wel een hele veilige laadkabel omdat hij aan de nog strengere veiligheidseisen van de Franse en Italiaanse voorwaarden moet voldoen. In deze twee landen kom je deze kabel wel veel tegen. Dit wil trouwens niet zeggen dat de laadkabels 1 en 2 niet veilig zijn. Zoals alle elektrisch producten die in Europa verkocht worden, moet het laadpunt voorzien zijn van de CE-markering.
Wat is een slimme laadpaal?
Een slimme laadpaal thuis is wel handig. Deze laadpalen houden je verbruik in de gaten en kunnen ook nog eens het laden aanpassen zodat je nooit te veel vraagt. Het is ook zeker belangrijk om naar het maximaal vermogen van je elektrische installatie te kijken. Als je namelijk niet voldoende overschot hebt, kan het gebeuren dat je geen andere elektrische apparaten kunt gebruiken tijdens het laden van je elektrische auto.
Een slimme laadpaal thuis heeft nog meer voordelen. De ‘smart charger’ voorkomt niet alleen dat het piekvermogen overschreden wordt, maar levert ook hierdoor ook een financieel voordeel op omdat de slimme laadpaal thuis het net minder belast. Een ander voordeel is dat de slimme laadpaal het vermogen naar rato verdeelt als er meerdere auto’s tegelijkertijd worden opgeladen.
Sommige laadpalen kunnen zelfs gekoppeld worden met een app aan de mobiele telefoon. Hierdoor kun je voortdurend toezicht houden op het laden van de accu en het laden stopzetten als je liever niet wilt dat de laadpaal onnodig stroom verbruikt.