Wat kost een laadpaal thuis?
De populariteit van elektrisch rijden is de afgelopen jaren ontzettend hard gestegen. Waar het tien jaar geleden nog zeldzaam was als je een elektrische auto tegenkwam is het nu bijna normaal geworden. Nog altijd neemt het aantal mensen dat elektrisch rijdt toe en de verwachting is dat dit voorlopig ook niet minder zal gaan worden. Waar je voor een diesel- of benzineauto vrij makkelijk kunt berekenen hoeveel je kwijt bent aan brandstof, is dit bij een elektrische auto een stuk lastiger. Omdat de kosten voor veel mensen, naast het ontlasten van het milieu, reden is om elektrisch te gaan rijden is het wel belangrijk om inzicht te hebben in de kosten. Hoeveel kost het opladen van je elektrische auto nou eigenlijk? Wat kost een laadpaal thuis? Hieronder gaan we kijken naar de vragen rondom dit onderwerp en uiteraard geven we daar ook antwoorden op.
Table of Contents
Wat kost elektrisch laden
Hoeveel elektrisch laden kost verschilt per manier van opladen. Waar je bij benzine vooral betaalt voor de olie en de accijnzen, betaal je bij elektrisch laden vooral voor de infrastructuur. Zelf een laadpaal kopen en plaatsen is per kwh het goedkoopst, omdat je dan daarna enkel betaalt voor je elektriciteit. Daarnaast zijn er ook nog snellaadpalen, die duurder zijn en daarom ook per kwh het meest kosten van allemaal. Die snelladers heb je over het algemeen echter niet zo vaak nodig. Hieronder hebben we kosten per situatie even op een rijtje gezet:
Elektrische auto opladen | Richtprijs per kilometer |
Thuis je auto opladen | €0,045 |
Een openbare laadpaal gebruiken | €0,080 |
Snelladen | €0,117 |
Een laadpaal kopen: richtprijzen van soorten laadpalen
Wat kost een laadpaal thuis nou eigenlijk ongeveer? De prijzen van een laadpaal voor thuis kunnen flink variëren. Het begint bij ongeveer 500 euro en eindigt rond de 2.500 euro. De exacte prijzen van een laadpaal thuis zijn afhankelijk van verschillende factoren zoals de locatie, het type laadpaal, de kosten van installatie en de toepassing. Wanneer je bijvoorbeeld een eigen bedrijfje hebt kun je waarschijnlijk goedkoper een laadpaal aanschaffen dan als particulier. Dit heeft te maken met allerlei subsidies waar je dan voor in aanmerking kunt komen.
De meeste eigenaren van een elektrische auto maken in de praktijk gebruik van alle drie de soorten laadmethodes. Ook dan kunnen we kijken wat je ongeveer per kilometer zult betalen. Laten we zeggen dat je 60 procent van de tijd thuis oplaad, 30 procent bij openbare laadpalen en nog 10 procent bij snelladers. Je komt dan op een prijs van 6 cent per kilometer.
Uiteraard hangt de uiteindelijke prijs heel erg van je gebruik, maar het is in elk geval per kilometer altijd goedkoper dan het tanken van benzine.
Je elektrische auto thuis opladen: verbruik
Zoals we al zeiden is thuis opladen na de investering die je hebt moeten doen voor de laadpaal het meest voordelig. In dat geval moet je de prijs per kilowattuur direct aan je energieleverancier betalen. De prijs in Nederland per kilowattuur ligt momenteel ongeveer op 23 cent. Dit levert per 100 kilometer een kilometerprijs op van 0,04 euro, als we uitgaan van 19,55 kwh. Om het even in perspectief te zetten, voor een gemiddelde benzine auto betaal je minstens 10 cent per kilometer.
Een laadpaal combineren met zonnepanelen
Wat het elektrisch rijden nog een stukje mooier kan maken is een laadpaal in combinatie met zonnepanelen. IN dat geval moet je een laadpaal hebben die zo is in te stellen dat hij uitsluitend gebruik maakt van de door de zonnepanelen opgewekte stroom. Hierbij laadt je eigenlijk vrijwel gratis je auto op. De prijs van zonnepanelen is momenteel ook heel aantrekkelijk. Door je zonnepanelen te combineren met een laadpaal verdien je de investering in de zonnepanelen natuurlijk nog sneller terug. Daarnaast draag je bij aan een beter milieu en dat is toch ook altijd een mooie reden. Als je een leaseauto hebt of een eigen zaak kun je de zonnepanelen bovendien zakelijk aanschaffen, wat het nog goedkoper maakt in gebruik.
Een extra voordeel van het combineren van een laadpaal met zonnepanelen is dat je de opgewekte stroom optimaal benut. In de meeste gevallen zul je te veel stroom opwekken met je zonnepanelen. Deze stroom verkoop je dan vervolgens voor een bepaalde prijs aan een energieleverancier. Op het moment dat je weer energie terug wil kopen betaal je hier een hogere prijs voor. Het is daarom voordeliger om volledig gebruik te maken van je opgewekte energie. Door de laadpaal te combineren met zonnepanelen zorg je hiervoor.
Voordelen thuis je auto opladen
Er zitten behoorlijk wat voordelen aan het thuis opladen van je elektrische auto. We hebben de voordelen van het thuis opladen van je elektrische auto hieronder voor je op een rijtje gezet.
Je hoeft nooit meer in de rij te staan om je auto op te laden
Er staan meer dan 50.000 laadpunten door Nederland, dus je zou denken dat je hiervoor nooit in de rij hoeft te staan. Doordat het aantal eigenaren van elektrische auto’s ook flink toeneemt kan dit echter wel degelijk het geval zijn. Daarbij komt nog dat het opladen van een elektrische auto behoorlijk wat tijd kost. Door een laadpaal thuis te hebben hoef je hier nooit op te wachten en kun je jouw auto altijd op een fijn moment opladen.
Je zou er zelfs geld mee kunnen verdienen
Je kunt je laadpaal thuis openbaar laten maken, zodat je er zelfs nog geld mee kunt verdienen ook. Als je op een handige locatie woont zou dit wel eens interessant kunnen zijn.
Je kunt energie opslaan met je elektrische auto
Je kunt dus, zoals hierboven al even genoemd, vaak niet alle stroom die je opwekt met zonnepanelen gebruiken. Je kunt die energie wel opslaan met de accu van je elektrische auto.
Het is goedkoper
Een laadpaal kopen vraagt dus even een investering, maar daarna is het vele malen goedkoper. Sowieso is elektrisch rijden goedkoper dan een andere brandstof, maar door het aanschaffen van een eigen laadpaal ben je het meest goedkoop uit.
Je hebt elke ochtend een opgeladen auto
Het opladen van je elektrische auto kost toch al snel een aantal uren. Over het algemeen heb je twee momenten op de dag waarop jouw auto lang stilstaat. Dat is op de parkeerplaats op je werk, waar je hem dan ook vaak kunt opladen. En daarnaast op je eigen oprit, en dan meestal in de nacht. Het is dan perfect om de auto op dat moment op te laden. Je merkt hier niks van en kunt elke ochtend met een volgeladen auto weer op pad.
Nadelen
Zijn er dan alleen maar voordelen aan het thuis opladen en zelf een laadpaal kopen? In principe wel, in elk geval voeren de voordelen wat ons betreft de boventoon. Toch zou je kunnen zeggen dat er ook nadelen aan zitten. De meest duidelijke is in dat geval de investering die je moet doen om een laadpaal thuis te installeren. Sowieso is de investering die je moet maken om elektrisch te kunnen rijden wat groter in de meeste gevallen dan een auto op ‘normale’ brandstof. Op de lange termijn is elektrisch rijden echter in alle gevallen goedkoper, zeker met een laadpaal thuis.