Een laadpaal kopen? Hier let je op!
Ben je van plan om een laadpaal thuis te installeren? Ontdek alles wat je moet weten voor je je nieuwe laadpaal koopt.
Waarom een laadpaal voor thuis kopen?
Voor wie elektrisch rijdt, geldt het gezegde ‘vooruitzien is regeren’. Om ervoor te zorgen dat je ‘s ochtends op tijd op je werk bent, moet je dus niet vergeten om je auto op tijd op te laden. Het laatste wat je wilt, is onderweg erachter komen dat je accu bijna leeg is.
In het meest gunstigste geval weet je een openbare oplaadpunt met snellader te vinden waar je een half uur moet wachten tot je weer verder kan rijden.
In een minder gunstig geval ben je afhankelijk van een doorsnee oplaadpunt waar je 6 tot 8 uur moet wachten.
Als we de voorgaande scenario’s in overweging nemen, komen we direct bij één van de belangrijkste redenen om een laadpunt thuis te hebben. Het is simpelweg praktisch als je te alle tijde je elektrische auto thuis kan opladen. Je elektrische auto opladen kost tussen de 5 en 8 uur tijd, afhankelijk van het laadvermogen van je auto. Een laadpaal bij jou thuis laat je elke dag met een goed gevoel naar jouw bestemming rijden, wetende dat je jouw auto met een volle batterij hebt gestart.
Een tweede belangrijke reden om een oplaadpaal voor jouw auto thuis te hebben, is dat het goedkoper is dan jouw elektrische auto opladen bij een publieke elektrische laadpaal.
Een publieke elektrische laadpaal kan wel 4 keer zoveel kosten dan wanneer jij je elektrische auto oplaadt bij een elektrische laadpaal thuis.
De laadpaal bij jou thuis rekent enkel het stroomverbruik van jouw energieleverancier. Een publieke oplaadpaal voor je auto brengt meer kosten in rekening, wat per gemeente fors kan verschillen.
Een derde belangrijke reden om een laadpaal voor je elektrische auto bij huis te hebben, is dat de laadtijd ook veel sneller is dan bij een publieke elektrische laadpaal. Afhankelijk van het laadvermogen van jouw auto en jouw elektriciteitsaansluiting kun je met een laadpunt bij jouw thuis tot wel 5 keer sneller jouw elektrische auto opladen.
Wat kost een laadpaal thuis?
De kosten voor je laadpaal thuis zijn afhankelijk van de volgende factoren:
Het laadvermogen van de laadpaal
Hierbij heb je de keuze uit een 1-faseaansluiting of een 3-faseaansluiting. Verderop in dit artikel vertellen we jou wat het verschil hier tussen is en welk type aansluiting jij het best kan aanschaffen.
De installatiekosten
Deze bestaan voornamelijk uit het graafwerk waar de kabels tussen de elektrische laadpaal en de meterkast komen te liggen. Behalve het graafwerk moeten er wellicht ook aanpassingen worden verricht aan jouw meterkast
Kies je voor een standaard laadpaal of voor een slimme elektrische laadpaal?
De kosten voor de laadpaal zelf variëren tussen de €500,- en €1.300,-. De goedkoopste variant is een standaard elektrische laadpaal met een 1-fase aansluiting. De duurste varianten zijn slimme elektrische laadpalen met een 3-faseaansluiting.
De installatiekosten variëren tussen de €300,- en €2.000,-. De factoren die prijsbepalend zijn voor de installatiekosten zijn de afstand tussen de laadpaal en jouw meterkast en eventuele werkzaamheden aan de meterkast. Dat laatste is vaak van toepassing bij laadpalen met een 3-faseaansluiting.
Tips om de kosten voor je laadpaal thuis te verminderen
Momenteel is er geen landelijk subsidiebeleid voor de installatie van elektrische laadpalen bij particulieren aan huis. Sommige gemeentes hanteren echter wel een subsidiebeleid om elektrisch rijden te stimuleren. Neem contact op met jouw gemeente om te vragen welke subsidiemogelijkheden er eventueel voor jou zijn om thuis een laadpaal te installeren.
Wanneer je oplaadpunt thuis gaat installeren met een 1-faseaansluiting, laat dan toch een extra 3-faseaansluitkabel leggen. Ook al wordt deze niet aangesloten, wellicht heb je in de toekomst alsnog behoefte aan een 3-faseaansluiting. Rij je ooit in een grotere auto, dan hoeft voor de installatie van de 3-faseaansluiting geen graafwerkzaamheden meer worden verricht. De 3-faseaansluitkabel zelf is geen grote kostenpost op de totale installatiekosten.
Wat kost elektrisch laden thuis?
Jouw elektrische auto thuis opladen is goedkoper dan jouw auto bij een publieke auto oplader.
👉 1 kilowattuur (kWh) kost circa €0,22. Om een BMWi4 met een accu van 75 kWh volledig op te laden, kost je dat wanneer je dat via je auto oplader aan huis doet €16,50-. (75 kWh x €0,22). Bij publieke elektrische oplaadpalen varieert het tarief per kWh tussen de €0,30 en €0,59.
Het installeren van zonnepanelen kan de kosten van het stroomverbruik nog verder doen dalen. Stroom verkregen door zonnepanelen zijn ook geschikt voor het opladen van je elektrische auto.
Ook biedt een elektrische laadpaal thuis je de mogelijkheid om ‘s nachts jouw auto op te laden. Naast dat het praktisch is om ‘s ochtends een volle accu te hebben, hanteren veel energieleveranciers een voordeliger tarief voor elektriciteit dat ‘s nachts wordt afgenomen.
Soorten laadpalen: welke kies je?
Als je van plan bent om een oplaadpunt thuis te installeren, dien je met twee belangrijke aspecten met betrekking tot een elektrische auto oplader rekening te houden:
Welke faseaansluiting is het meeste geschikt voor jouw elektrische auto?
Wat is het laadvermogen van jouw auto?
Daarnaast heb je behalve de keuze uit een standaard laadpaal voor je elektrische auto ook de keuze uit een slimme elektrische laadpaal.
Een slimme laadpaal is voornamelijk bestemd voor de zakelijke rijder, omdat de elektrische laadpaal gegevens bijhoudt die het declareren van reiskosten vergemakkelijken en het aantal keren opladen bijhouden.
Ook kan een slimme laadpaal onderscheid maken tussen het opladen van jouw eigen auto en die van iemand anders. Zo kun je heel nauwkeurig je eigen stroomverbruik bijhouden. Andere zaken die een slimme elektrische laadpaal onderscheidt van een normale elektrische laadpaal, zijn bijvoorbeeld functies zoals gezichtsherkenning.
Elektrische laadpaal kopen: faseaansluiting
Als je thuis een laadpaal wil installeren, heb je de keuze uit een 1-fase en een 3-fase elektrische laadpaal.
Bij een 1-fase elektrische laadpaal gaat de stroom door 1 kabel, bij een 3-fase elektrische laadpaal door 3 kabels. Het laadvermogen van een 3-fase elektrische laadpaal is hierdoor hoger waardoor je een snellere auto oplader in huis haalt.
Elk huishouden beschikt over tenminste een 1-fase aansluiting in de meterkast. Dit betreft immers een doorsnee elektriciteitsaansluiting van 230 volt. Tegenwoordig worden de meeste nieuwbouwhuizen voorzien van een 3-fase aansluiting.
De meeste woningen met een standaard 1-fase aansluiting kunnen alsnog worden voorzien van een 3-fase aansluiting. Om dit zeker te weten, neem je contact op met je energieleverancier.
Doe dat pas als je zeker weet dat jij voor jouw auto ook daadwerkelijk een 3-fase aansluiting nodig hebt. Dat heeft te maken met het tweede aspect welk type elektrische laadpaal je thuis wil installeren, het laadvermogen van je auto.
Elektrische laadpaal kopen: laadvermogen
De oplaadcapaciteit van je auto wordt bepaald door het laadvermogen van de onboard leader van je auto.
De huidige generatie elektrische auto’s kunnen wat het laadvermogen betreft in drie categorieën worden verdeeld:
Elektrische auto’s met een maximum laadvermogen van 3,7 kWDit zijn doorgaans de kleinere elektrische auto’s die alweer wat jaartjes oud zijn. Hierbij kun je denken aan modellen zoals de Citroën C-Zero en de Peugeot iON.
Elektrische auto’s met een maximum laadvermogen van 7,4 kWDit zijn nieuwere middenklasse auto’s zoals de Volkswagen ID.3 en de Mazda MX-30
Elektrische auto’s met een laadvermogen van minstens 11 kW of meerDit zijn de paradepaardjes onder de elektrische auto’s zoals de Tesla 3, S, X ,Y, Roadster en de BMW i3, i4, i8.
Het laadvermogen bepaalt of de thuislader voor jouw elektrische auto middels een 1-fase of een 3-fase aansluiting van stroom wordt voorzien.
Auto’s met een lager laadvermogen, kunnen weliswaar van stroom worden voorzien middels een 3-faseaansluiting, het zal desondanks geen snellere thuislader voor jouw elektrische auto zijn dan een 1-fase aansluiting. Dat komt omdat het laadvermogen van de onboard leader in jouw auto niet meer stroom kan opnemen dan de accu toestaat.
Als je een elektrische auto hebt die onder de hierboven beschreven derde categorie hebt, dan is het raadzaam om een elektrisch oplaadpunt bij jou thuis te installeren die voorzien is van een 3-faseaansluiting.
Voordelen laadpaal thuis
Een oplaadpunt thuis installeren biedt de bestuurder van een elektrische auto veel voordelen.
Financieel is het aantrekkelijk omdat het opladen via een particulier netwerk wel drie keer voordeliger kan zijn dan stroom verkregen via een publieke auto oplader.
De kosten van het stroomverbruik via een laadpaal thuis kan nog verder omlaag worden gebracht door het gebruik maken van zonnepanelen en het nachttarief die veel energieleveranciers hanteren.
Het gemak wat een elektrische laadpaal aan huis oplevert is voor veel mensen onbetaalbaar. De zekerheid om `s ochtends een volle batterij te hebben, geeft rust.
Nadelen laadpaal thuis
Een nadeel van een elektrische oplaadpunt thuis installeren, zijn de kosten die hiervoor gemaakt moeten worden.
Daarnaast zijn er verschillende uitvoeringen van elektrische laadpalen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen 1-fase en 3-fase aansluitingen. De investering die je nu doet voor je huidige elektrische auto, is misschien in de toekomst niet geschikt voor de auto waar je dan in rijdt.
Laat je daarom goed informeren over de technische specificaties van jouw auto en welke type oplaadpaal jij het beste kan aanschaffen.
Door offertes te vergelijken van verschillende specialisten vind je snel de juiste prijs voor de installatie van je nieuwe laadpaal.